Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Dynamická dvojice šéfů řídí strojvedoucí pro půlku Čech

Dynamická dvojice šéfů řídí strojvedoucí pro půlku Čech

3.7.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Bohuslav Dědeček a Aleš Pazdera z pražské Skupiny lokomotivních čet ČD Cargo jsou patrně nejmladšími zaměstnanci ve firmě, kteří mají na starosti celou agendu okolo strojvedoucích a trakčních vozidel. Čerstvý čtyřicátník Bohuslav a osmatřicetiletý Aleš řídí z pražské Libně veškerý pohyb vozidel a lidí takřka v polovině Čech. Navíc provozují vlastní webové stránky a facebookový profil.

Dynamická dvojice šéfů řídí strojvedoucí pro půlku Čech

Původní obvod pražské Provozní jednotky ČD Cargo se díky nedávné restrukturalizaci podstatně rozšířil. Její zaměstnanci i vozidla operují od polského Zawidova, který leží na hranicích s Frýdlantským výběžkem, přes Liberec, Nymburk a Prahu až po Golčův Jeníkov. Na druhé straně zabezpečují vozbu například do Rakovníka, Hořovic, Benešova u Prahy nebo Kralup nad Vltavou. (Téměř všechny vyjmenované destinace jsou současně nástupními místy strojvedoucích.) „Po sloučení pražského a nymburského obvodu máme dnes k dispozici okolo 330 strojvedoucích. Asi 20 lidí zastává post strojmistrů a obslužného personálu. Tyto lidi řídím nejen já sám, ale i můj zástupce Aleš Pazdera a také nepostradatelný nymburský kolega Jaroslav Matyásko,“ říká šéf pražské Skupiny lokomotivních čet Bohuslav Dědeček.  

Mezi lokomotivami jim převažují Brejlovci a Žehličky

Pražské Cargo má k vlastní dispozici nejen přibližně sto motorových lokomotiv různých řad, kde převažují Brejlovci řady  753.7 a také 742 včetně posunovacích elektrických Žehliček řady 111. Na elektrické lokomotivy určené pro dálkové přepravy pražská jednotka své vlastní zaměstnance pouze obsazuje. „Například elektrické stroje řad 122, 123 a 372 jsou deponovány ve Středisku oprav kolejových vozidel Ústí nad Labem, 130 a 363 v SOKV Ostrava a všechny modernizované dvousystémové stroje řady 363.5 pak mají svůj domov v Českých Budějovicích. Právě na tyto lokomotivy nastupují naši lidé podle zpracovaného harmonogramu na přesně určených místech, například v rámci takzvaných dispečerek, což jsou zálohové stroje jezdící ad hoc podle pokynů našeho dispečinku,“ vysvětluje Aleš Pazdera. 

Nejvíce se zapotí při mimořádnostech

Podle vedoucího Bohuslava Dědečka jsou patrně největším problémem výluky a jakékoli mimořádnosti. „V ten moment se rozjíždí kolotoč shánění našich strojvedoucích tak, aby se nasmlouvaný vlak dovezl do cíle. Pokud denní režim běží podle namalovaného turnusu, tak nemáme prakticky žádné problémy. Jakmile k něčemu dojde, vzpomenu třeba jen nedávné záplavy, nastupuje doslova chirurgická práce s obraty lokomotiv, ale především našich strojvedoucích. Samozřejmě existuje zákon schválnosti. Když se porouchá jedna mašina na trati, tak pochopitelně s ní i ty dvě rezervní v depu. Od toho jsme ale tady my, abychom se s tím nějak poprali. Zpravidla nám vypomohou kolegové ze sousedních provozních jednotek – třeba z Plzně, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, nicméně v nouzi máme pochopitelně možnost zápůjčky také od Českých drah,“ říká s úsměvem Aleš Pazdera. Může se stát, že některý vlak vzhledem k chybějící lokomotivě neodjede včas. To se ale podle Bohuslava Dědečka děje opravdu zřídkakdy. „Pokud k takové situaci dojde, snažíme se na takový vlak co nejdříve dostat náhradní lokomotivu.“ V tomto ohledu jim pomáhají nejen dispečeři ČD Cargo v České Třebové, ale hlavně dozorčí provozu.

Vedení této důležité pražské jednotky ale nezůstává jen v kancelářích. „Nejenže máme s kolegou Alešem zažitou praxi, ale alespoň jednou do měsíce si nějaký výkon odjedeme. To nám udržuje neustále naši kvalifikaci pro práci strojvedoucího a hlavně máme živý kontakt s reálným provozem,“ vysvětluje Bohuslav Dědeček. 

Popularita na internetu

Po vzniku ČD Cargo Bohuslav Dědeček přesvědčil své kolegy, že by bylo vhodné založit si fanouškovské internetové stránky. Pokud se na ně chcete podívat, najdete je na http://pjphacargo.webgarden.cz. Letos k nim ještě přibyl facebookový profil. „Máme odezvu od lidí z celé republiky, kteří reagují na naše články, fotografie nebo odkazy. Na webu uveřejňujeme různé vychytávky jako pomůcky k ovládání vysílaček,“ říká Bohuslav Dědeček.

V souvislosti s webovými stránkami prý nedávno přišel i zajímavý dotaz z pracovního úřadu v Teplicích. Tamní úředníci se ptali, jak lze získat licenci pro funkci strojvedoucího pro jednoho jejich klienta. „Je pravda, že si náš web hodně prohlížejí zájemci o práci strojvedoucího. Prioritně je však určen pro zaměstnance ČD Cargo, kteří na něm najdou mimo jiné fotografické soubory z různých jízd a společenských akcí. Máme tam i odkaz na vzdělávací portál ČD Cargo a SŽDC, kde si mohou zájemci najít novinky ve staničních řádech nebo i v sešitových jízdních řádech,“ doplňuje Aleš Pazdera. 

 

BOHUSLAV DĚDEČEK

Po absolvování dopravní průmyslovky v České Třebové nastoupil v roce 1990 k ČSD do Lokomotivního depa Praha střed jako kandidát strojvedoucího. Po zácviku jezdil jako pomocník strojvedoucího a následně od roku 1994 jako strojvedoucí na motorových a elektrických lokomotivách i CityElefantech. V DKV Praha pracoval v depech na Masarykově nádraží, Vršovicích, ONJ a také na hlavním nádraží, později i v Kolíně. Při zaměstnání dálkově vystudoval Univerzitu Pardubice. V prosinci 2007 přešel do společnosti ČD Cargo, kde od srpna 2011 pracuje jako vedoucí Skupiny lokomotivních čet PJ Praha.

 

ALEŠ PAZDERA

V roce 1992, po obdržení výučního listu na Středním odborném učilišti železničním v Nymburce, nastoupil jako elektromechanik v Lokomotivním depu Praha-Libeň. Později se stal kandidátem strojvedoucího, složil maturitní zkoušku v oboru elektrotechnika pro stroje a zařízení a v roce 1997 začal jezdit jako strojvedoucí na motorových lokomotivách a vozech. Později přešel do depa v pražských Vršovicích, absolvoval kurz na elektrické lokomotivy a v roce 2007 přešel do společnosti ČD Cargo. Od roku 2009 zastával funkci strojmistra a od roku 2011 pracuje jako zástupce vedoucího Skupiny lokomotivních čet PJ Praha.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacíchDrážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích

26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »

Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojíNechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí

31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika