Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Československé předlohy zlákaly dvojici maďarských modelářů

Československé předlohy zlákaly dvojici maďarských modelářů

13.7.2017 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Milovníci modelů tuzemských železničních vozidel neměli až donedávna příliš důvodů velebit hlavní výrobce těchto hraček pro velké kluky, a tak si často vypomáhali sami. Pak se ale karta obrátila a československé předlohy nyní patří k často ztvárňovaným v obou nejmasovějších modelářských měřítkách. Není problém si pořídit legendy našich kolejí jak v „há nulce“, tak v „téčku“, zpravidla od německých, rakouských, italských nebo českých producentů. Málo se ale ví, že v Budapešti existuje malá firma, která se věnuje československým předlohám nákladních vozů.

Československé předlohy zlákaly dvojici maďarských modelářů

Pod názvem Albert Modell jsou ukryti dva vášniví maďarští modeláři, kteří se pustili se do sériové výroby modelů ve velikosti H0. Původcem myšlenky je Albert Lajos, který je se železnicí spjat i profesně – slouží jako přednosta stanice na jedné z budapešťských stanic. Modelaření se věnoval desítky let, a protože po čase zjistil, že o nemalou část jeho ručně tvořené produkce je obrovský zájem, začal uvažovat o založení firmy, jež by se výrobě modelů věnovala sériově. Jeho nejvěrnějším zákazníkem byl jeho současný společník Béla Molnár, který se stal hnacím motorem této idey. Firma v roce 2012 skutečně vznikla.

Specialisté na nákladní vozy

Z dvojice čtyřicátníků na první pohled čiší chlapecký zápal pro železniční miniatury. Využívá strategie, která je čím dál častější i u jiných producentů. Veškerá dokumentace pro výrobu sice vznikne v Maďarsku, samotná výroba ale probíhá v Číně. „Poměr cena/výkon, který jsou schopni nabídnout čínské firmy, prostě v Evropě nenajdete,“ vysvětluje Albert, po němž je firmička i pojmenována, a dodává, že obavy o kvalitu jsou irelevantní. „Rozdíly mezi modely vznikajícími v Evropě a v Číně prakticky nenajdete. Naše vysoké požadavky na kvalitu vstřikování plastů i tamponový tisk popisků Číňané bez problému plní,“ dodává Béla. Vysoká kvalita zejména povrchové úpravy je velmi důležitá. Albert Modell se totiž specializuje na nákladní vozy, které mají mnoho různých popisů a číslic. „Většina z nich je čitelná pouhým okem, ale s lupou přečtete i ty úplně nejmenší,“ vysvětluje Albert. A proč nákladní vozy? „To je jednoduché. Variací na jednotlivé řady je ohromné množství a často byly vozy ještě v provozu různě upravovány a modernizovány, takže se dostáváme ke stovkám mutací, které zatím žádný výrobce nezpracoval,“ říká Béla.

Zaplať bůh za RVHP!

Vedle toho, že se Albert s Bélou specializují na modely nákladních vozů, je jejich dalším specifikem zaměření na vozy vyráběné v někdejším východním bloku. „Pro nás je výhrou, že železniční průmysl byl v socialistických zemích centralizován. Vagónky tehdy chrlily vozy pro několik železničních správ buď totožné, nebo s minimálními odlišnostmi, což přináší možnost rozšířit portfolio o modely podle polských, rumunských, východoněmeckých nebo československých předloh. Zaplať bůh za RVHP,“ směje se Albert. Vedle modelů vozů MÁV se tak oba muži soustředí na nejsilnější modelářské trhy. „Jasně vede Německo, které je svým způsobem kolébkou železničních modelářů, ale pro nás je velmi zajímavý i český trh. Neustále roste, na rozdíl od maďarského. Doma nemáme tak početnou základnu lidí ochotných utrácet za železniční modely,“ vysvětluje Béla.

Kvalitní podklady zárukou úspěchu

Albert Modell má v plánu nabídku modelů podle československých předloh výrazně rozšířit. „Chystáme například limitovanou edici vozů řady Eas, jichž chceme vyrobit jen 100 kusů, ale chystáme se i na další projekty, ať už jde o vysokostěnné vozy nebo kryté vagony. Na své by si měli přijít zejména modeláři věnující se IV. a V. epoše,“ popisuje plány Albert. Jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli o obou nadšencích napsat, je i jejich prosba směřovaná zájemcům o spolupráci z řad čtenářů Železničáře. Albert a Bélou by rádi navázali kontakt s lidmi z oboru, kteří disponují kvalitními dobovými fotografiemi, schématy a nákresy vozů, které byly v provozu u ČSD. „Jedině tak dokážeme přenést dávnou zaniklou historii do modelu co nejvěrněji,“ říká Béla. Pokud by vás možnost podílet se na vzniku dalších modelů zajímala, ozvěte se jim. Béla komunikuje v angličtině. E-mailový kontakt stejně jako jejich modely a e-shop (včetně zastoupení v ČR) najdete na webu.


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4.27

Další články této rubriky

Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacíchDrážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích

26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »

Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojíNechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí

31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika