Železničář / Provoz / VIDEO: V Olomouckém kraji vyjedou první jednotky Stadler
VIDEO: V Olomouckém kraji vyjedou první jednotky Stadler
10.2.2020 – autor: VANDA RAJNOCHOVÁ
České dráhy dnes společně s Olomouckým krajem představily novinku v regionální železniční dopravě – jednotky řady 646 výrobce Stadler Pankow. První dvě soupravy začnou vozit cestující v nejbližších dnech, a to na trati z Olomouce do Drahanovic.
„Jednotky Stadler GTW jsou v jednotném vzhledu stejně jako všechna ostatní vozidla v motorové trakci, které v regionu v rámci objednávky Olomouckého kraje jezdí. Vnější nátěr je v korporátních barvách Českých drah, příslušnost k regionu pak reprezentují polepy s motivy Olomouckého kraje,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.
Vozidla budou nasazena na pravidelných spojích výhradně na území Olomoucké kraje. V první fázi budou jezdit na Hané, konkrétně na trati z Olomouce do Drahanovic. Poté se s nimi cestující svezou také na severu kraje. Na Jesenicku budou jezdit např. na tratích ze Šumperka do Hanušovic a Jeseníku nebo z Olomouce do Moravského Berouna.
Dvanáct jednotek se sníženou podlahou řady 646 výrobce Stadler Pankow pořídily České dráhy v Německu. Dvě vozidla, která budou zprovozněna v těchto dnech, ČD upravily vlastními silami. „Rozhodli jsme se zprovoznit celkem čtyři jednotky Stadler sami, než vybereme opravce, který kompletně zmodernizuje všechny. Proč nevyužít toho, že máme šikovné lidi a potřebné kapacity. Poděkování za to patří zaměstnancům olomouckého depa,“ doplňuje Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro provoz.
Každá jednotka nabídne přes 100 míst k sezení, ve stávajícím provedení je již instalován audiovizuální informační systém (prozatím bez diakritiky) nebo GPS navigace pro sledování pohybu vlaku v systému KIDSOK. Další dvě jednotky České dráhy plánují zprovoznit v rámci zkušebního provozu v průběhu tohoto roku.
Zároveň v současné době běží druhá veřejná zakázka na kompletní modernizaci všech dvanácti vozidel. Ta bude zahrnovat např. vybavení souprav LCD monitory, přibude Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a nové bude také čalounění sedadel.
Termín pro doručení žádostí byl pro zájemce o veřejnou zakázku stanoven na 6. února. Nyní budou s kvalifikovanými dodavateli probíhat jednání o ceně a smluvních podmínkách s cílem vybrat nejvhodnější nabídku.
Video najdete zde.
Technické parametry
Třídílná šestinápravová jednotka s elektrickým přenosem výkonu
Rok výroby – 1999/2000
Max. rychlost – 120 km/h
Max. zrychlení – 0,85 m/s2
Délka jednotky – 38 660 mm
Šířka skříně – 3 000 mm
Celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg
Výkon motoru – 550 kW
Obsaditelnost: 108 sedících cestujících, 103 stojících cestujících
Další články této rubriky
Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu
12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »
České dráhy posílily údržbu vozů
17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »
V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor
11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »