Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Zmizelá železniční Praha na černobílých fotografiích

Zmizelá železniční Praha na černobílých fotografiích

13.5.2013 – autor: PETR HORÁLEK

Druhý díl fotografické publikace o proměnách tratí, stanic a zastávek na území hlavního města poskytuje milovníkům železnice pastvu pro oči. A někdy i pořádný šok, když například dnešní rekreační oblast na starých snímcích vypadá jako ráj průmyslu. Nebo když místo sídliště vidíte jen louku. Publikace tak názorně ukazuje, jakým dynamickým vývojem, byť ne vždy v pozitivním duchu, prošla Praha za uplynulá desetiletí.

Zmizelá železniční Praha na černobílých fotografiích

Probírání starých fotografií není jenom o nostalgii. Ze snímku starého padesát let se sice dozvíte, jak kdysi vypadalo místo, které třeba důvěrně znáte, ale především si lépe a v širším kontextu uvědomíte změny, které kolem vás neustále probíhají. Dopravní, ale i ekonomický vývoj hlavního města můžete posuzovat i podle právě vydané knihy v rámci cyklu Zmizelá Praha, která se zaměřuje výhradně na svět železnice, a to dokonce už ve druhém dílu. Ivo Mahel pro vás sestavil poutavou kolekci černobílých fotografií, kterou náležitě vybavil vysvětlujícími popisky. Na začátku knihy navíc máte pomůcku v podobě map, v nichž jsou zakreslena místa, kde byly publikované snímky pořízeny. Aspoň párkrát se k mapám určitě vrátíte, protože nebudete věřit vlastním očím. 

Dramatické proměny

Hned první fotografie z Hostivaře obsahuje kromě nádražní budovy jen louky, lesy a pole. Dnes je zde náměstí Josefa Marata s hustým silničním provozem a samozřejmě sídliště! Kniha ukrývá pár překvapení téměř pro každého. Například zastávku (dříve stanici) v Hlubočepích obklopuje les průmyslových závodů, které dávají tušit existenci vleček a velkou poptávku po přepravě nákladu po železnici. V současnosti má toto území rekreační charakter (okraj Prokopského údolí). Obyvatele Prahy 4 zase může šokovat, že trať okolo Kačerova dříve nevedla v tak hlubokém zářezu pod úrovní silnice jako dnes nebo že stanice v Braníku byla v šedesátých letech třetím nejvytíženějším nádražím v hlavním městě.

Výrazné úpravy terénu či budov si často vynutila výstavba dálniční sítě (posun stanice v Krči mimo hlavní obytnou zástavbu) nebo tramvajové sítě (vznik zastávky v Modřanech). Dramatické proměny se ale uskutečnily i v nedávné minulosti. Dnes už je to skoro k nevíře, že na pražské hlavní nádraží vedly od východu jen dvě jednokolejné tratě, z toho jedna klikatá a druhá strmá. Přitom Nové spojení bylo otevřeno až v roce 2009! Než bylo postaveno, rychlíky se ploužily v těsné blízkosti žižkovských domů a cestující se dívali, jak v osvícených bytech lidé večeří nebo se dokonce převlékají. Z bývalé tratě, která obsahuje i 303 metrů dlouhý tunel, se stala pohodlná stezka pro pěší a cyklisty. 

Máte zastávku na Spořilově?

Pohled do železniční minulosti Prahy ale není u konce. Stále probíhá pátrání po snímcích některých lokalit, které dříve vypadaly docela jinak, například zastávka na Spořilově (zanikla na počátku 60. let) nebo úrovňový přejezd se zá­vo­ra­mi přes Spojovací ulici v Libni. A budoucnost už klepe na dveře. V příštích dvou letech se zmodernizuje například zastávka v Klánovicích, postaví nová zastávka v Bubenči a v souvislosti s prodloužením metra vznikne přestupní terminál ve Veleslavíně. Jednou snad přijde i modernizace koridorové tratě podél Berounky na Smíchov a třeba i železniční spojení centra Prahy s letištěm v Ruzyni. Tak choďte často fotografovat, ať se mají příští generace čemu divit.

KRÁTCE O TITULU

• Celý název knihy, která vyšla v rámci cyklu Zmizelá Praha, zní: Nádraží a železniční tratě, 2. díl, Zaniklé, proměněné a ohrožené stavby na pražské periferii.
• Autorem publikace a textů je Ivo Mahel, 212 černobílých fotografií pochází ze soukromých zdrojů i archivů velkých organizací (jeden snímek dodal i člen redakce Železničáře Martin Navrátil).
• Knihu o dvou stech stranách vydalo v dubnu 2013 Nakladatelství Paseka.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Metrový rozchod slaví 150 let zrozeníMetrový rozchod slaví 150 let zrození

1.3.2024 - Před 150 lety byla ve Švýcarsku zprovozněna první veřejná dráha s rozchodem 1 000 mm. Ten se později rozšířil do celého světa a v mnoha zemích převládá ve velké míře i v současné době. Stavba první veřejné dráhy s… »

Sto let elektrizace nizozemských železnicSto let elektrizace nizozemských železnic

1.2.2024 - Letos uplyne sto let od zahájení provozu na prvním úseku nizozemských železnic elektrifikovaných trakční soustavou 1 500 V DC. Do začátku 2. světové války stihly Nederlandse Spoorwegen (NS) elektrifikovat páteřní železniční síť… »

Legendární Krokodýli slaví sto let od zrozeníLegendární Krokodýli slaví sto let od zrození

4.1.2024 - Ikonické elektrické rychlíkové lokomotivy, které byly u Rakouských spolkových drah (BBÖ, respektive ÖBB) označeny řadami 1100 a 1100.1, později jako 1089 a 1189, získaly přezdívku Krokodýl. A to především díky jejich délce, ale i… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika