Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Vzpomínka na sutinové železnice

Vzpomínka na sutinové železnice

26.7.2017 – autor: JAN DVOŘÁK

Mnozí jistě dobře znají dočasné železnice z první poloviny minulého století v podobě úzkorozchodek využívaných při stavbách silnic, přehradních nádrží, ale i cukrovarnické, lomové či lesní dráhy. Téměř na všechny existují dodnes památky ať v podobě skanzenů, různých muzeí nebo zachráněných artefaktů či zbytků drážního tělesa. Jsou ovšem i dočasné železnice, na které by svět nejraději zapomněl a na něž už žádné vzpomínky, vyjma fotografií, snad ani neexistují. Říkalo se jim sutinové železnice.

Vzpomínka na sutinové železnice

V roce 1945 skončil nejkrvavější válečný konflikt na naší planetě. Odstraňování škod, které si navzájem bojující strany uštědřily, trvalo ještě řadu let po ukončení bojů. Nejvíce všeho chybějícího bylo samozřejmě v nejvíce zničeném Německu, jež tuto válku rozpoutalo. Likvidace ruin a sutin trvala dlouho, protože technického zařízení k odvozu bylo málo. Málo bylo pohonných hmot do malého množství provozuschopných nákladních automobilů a málo bylo i mužské síly, která by se podílela na likvidaci.

Proto byly ve velkých německých městech časem zprovozněny takzvané sutinové železnice neboli trümmerbahn. O jejich provoz se staralo jen málo mužů – železničářů, kteří přežili útrapy války, protože ostatní muži byli v zajetí anebo padli někde na frontě. Likvidace sutin a odpadu po válečných bojích tak převážně zůstala na německých ženách, kterým se říkalo ženy sutin (trümmerfrau).

Sloužily k obnově měst

Už v roce 1945 se začaly stavět dočasné úzkorozchodné železnice k přepravě materiálu z měst poničených angloamerickými nálety a ruskou dělostřeleckou palbou. Z různých dolů, lomů a železářských závodů bylo do měst sváženo mnoho vagonků, lokomotiv i kolejnic. Jejich úkolem bylo odvézt a vysypat naložený materiál na skládky, výsypky, prostě někam za městská humna. Vznikaly tak nové kopce, nebo naopak se zavážely různé rokle. Například v rovinatém Berlíně tak vznikly jediné kopce ve městě, které se v pozdější době staly součástí parků, kde v zimě mohly sáňkovat děti.

Nutno připomenout, že Němci si odvoz sutin už vyzkoušeli po vyvraždění a srovnání středočeské obce Lidice se zemí, kterou vymazali roku 1942 z povrchu zemského. Byla to odplata za atentát na šéfa Hlavního bezpečnostního úřadu SS a zastupujícího říšského protektora Obergruppenführera Reinharda Heydricha.

Naše snímky přibližují tuto dobu 2. světové války, již by žádný pamětník již nechtěl zažít, ale kterou je nutno připomínat dalším generacím lidí, aby se snažili vyvarovat podobných událostí. Snímky nám ukazují, jak vypadalo likvidování poničených lidských sídel prostřednictvím dopravních prostředků, o nichž málokdo dnes ví, že vůbec existovaly.


Průměrné hodnocení (17 hlasů): 4.06

Další články této rubriky

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduPřed 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku

2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduLegendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu

1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »

Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová EsaPřed 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa

5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika