Železničář / Historie / Veteráni ve službě: Který stroj Českých drah je nejstarší?
Veteráni ve službě: Který stroj Českých drah je nejstarší?
30.12.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Když jsme před časem na stránkách Železničáře psali o nejstarším běžně provozovaném voze jezdícím po tuzemských kolejích, logicky vyvstala otázka, které hnací – nikoli historické – vozidlo u Českých drah, ČD Cargo, potažmo na našich tratích je tím vůbec nejstarším. Možností na výběr je však poměrně mnoho. Zvláště po odchodu kdysi nejstarších motorových vozů M 262.0 s čitelným životopisem vyžaduje hledání správné odpovědi poměrně obšírné pátrání.
Ano, „dvěstěšedesátdvojky“ přezdívané též Kredenc a vyráběné v letech 1949 až 1960 byly opravdovými a spolehlivými veterány. Libereckou dvanáctku výrobce dodal už v lednu 1950. Jen o dva roky dříve se začalo s výrobou vozů M 131.1, které dojezdily koncem 80. let. Pro absolutně nejstarší hnací vozidla v pravidelném provozu musíme zabrousit na úzký rozchod. Stroje TU 47.0, dnes 705.9, na základě objednávky z roku 1948 začalo ČKD dodávat ve druhé polovině roku 1954. Z nich první čtveřice 01 až 04 je už ovšem vyřazena, pátá zůstává v provozu u JHMD a v roce 2007 dostala nový motor LIAZ M 1.2 C 640. Šestá TU 47.0 dodaná v červnu 1955 je rovněž u JHMD. Další dodávka 45 kusů zamířila do tehdejšího SSSR a s ní se roku 1958 objevily TU 47.007 až 21. Mezi dochovanými kousky najdeme stroje 705.913 a 14, které České dráhy používají v provozu v Osoblaze a na výrobním štítku nesou letopočet 1958.
Letité Bobiny i jednotky řady 451
Na normálním rozchodu je spektrum starších lokomotiv podstatně širší. Každého jistě napadnou jednotky řady 451 pocházející z let 1964 až 1968, jejichž život se také chýlí ke konci. Mezi elektrickými lokomotivami musíme zmínit Bobiny 100.001 a 100.003 (Škoda 1957), které už patří k historickým vozidlům ve stavu DHV, stejně jako Bobiny 141.001 (DHV), 04 nebo 12, které jsou používány DKV Praha. V normálněrozchodné dieselové trakci bychom se ještě před pár lety dostali do konce 50. let. Jenže třeba Malí Hektoři jsou sice z pravidelné služby u Českých drah už dávno pryč, ale vyjma některé z vlečkových T 435.0501 – 508 si lze na trati čas od času vychutnat nejstarší provozovanou „ex ČSD“ T 435.003 Posázavského Pacifiku dodanou v únoru roku 1959.
Adélky žijí na starých základech
Abychom v prostředí Českých drah postoupili ještě o nějaký ten rok proti proudu času, musíme brát v potaz nejen celé lokomotivy, ale i jejich části znovu využité při různých modernizacích. Jedná se o malé posunovací lokomotivy řady T 211.0 – Prasátka. Jejich prototyp, jenž byl vyřazen už před mnoha lety, pochází z roku 1956. V dalších modifikacích jich bylo do roku 1979 vyrobeno přes 1000 kusů pro někdejší ČSD i průmysl. Jejich „železo“ – rámy, pojezd a další – posloužilo od roku 1992 k výrobě Adélek (jméno pochází ze zkratky ADL aku-dieselová lokomotiva). Nejprve LD Jihlava, od roku 1994 Jihlavská lokomotivní společnost, jich do roku 2000 vyrobila celkem 41 kusů. Ty budou ještě dlouho sloužit u Českých drah pro posun v depech. A mezi nimi lze hledat i stroje, jejichž části patří Prasátkům. Pokud jde o T 211.0, pak komponenty pocházejí z roku 1960. Třeba 799.008 vznikla z někdejší T 211.098.
Nejstarší Prasátka posunují na Olomoucku
U národního dopravce lze ovšem najít i vůbec poslední stroj řady 700. Má číslo 091, je ve stavu v DKV Olomouc a pod přezdívkou Hopík vesměs slouží na topírenském posunu v PJ Šumperk. Jde ale už o modernizaci, což je ostatně na jeho vzhledu patrné. Původní lokomotivu vyrobilo ČKD č. 5052 v roce 1960 a dodalo ji ČSD do Děčína v červnu 1960. A v Olomouci je rovněž nutné hledat normálněrozchodný stroj ještě o rok starší. Pod číslem 701.485 se tam ukrývá původní T211.0063 (výrobní číslo ČKD 4712/1959). Mašina sem přišla z Mostního obvodu Brodek u Přerova a slouží na posun v depu Olomouc. Tolik lokomotivy ČD. Na kolejích SŽDC se ovšem mohou objevit lokomotivy privátních dopravců či SŽDC, mezi nimiž jsou i ty pamatující rovněž druhou polovinu 50. let. Donedávna například u správce infrastruktury OŘ ST Praha byla k vidění 701.462 (ex 701.662), jež kdysi bývala T 211.019 nesoucí rok výroby 1958. A možná by někdo vypátral ještě starší.
Věřím, že oč je tato problematika komplikovanější, o to větší diskuzi jistě vyvolá mezi čtenáři, kteří našli v mašinkách zalíbení. Ti třeba také pomohou otázku zodpovědět.
Konec Norka
Letos 12. listopadu v tichosti dojezdil na posunu v PJ Praha-Libeň předposlední stroj 721.091 u Českých drah. Vznikl v závodech ČKD roku 1964 a celý život jezdil v pražském depu Libeň. Modrý stroj s přezdívkou Norek byl dne 19. listopadu na „raketě“, tedy vlaku 1307, přepravován spolu se 742.035 do DKV Česká Třebová, kde čeká na svůj další osud, patrně odprodej mimo České dráhy. Jediným provozním strojem 721 u ČD je nyní plzeňský 721.222.
Další články této rubriky
Před 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku
2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »
Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu
1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »
Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa
5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »