Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Rok 1929 přinesl do Československa krutý mráz a závěje sněhu

Rok 1929 přinesl do Československa krutý mráz a závěje sněhu

28.1.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Letošní zima nás zatím šetří a na sníh i mráz je poměrně skoupá. Nic na to nemění ani minulý týden, kde zemi zasypal sníh a republiku dočasně sevřely mrazy. Lze to proto jen obtížně srovnávat se začátkem roku 1929, kdy bylo v Československu kvůli sněhu uzavřeno i 153 traťových úseků najednou a lokomotivy přimrzávaly ke kolejím.

Rok 1929 přinesl do Československa krutý mráz a závěje sněhu

Pokud vás zajímá, kdy železničáři nejvíce promrzli, stalo se tak přesně před 83 lety. Z této doby máme stále ještě platný teplotní rekord –42,2 stupňů Celsia naměřených v Litvínovicích. Už v lednu napadlo velké množs­tví sněhu a začalo silně mrznout. Ve třech hlavních vlnách okolo 3. a 11. února a 3. března (!) teploty atakovaly minus třicet. Nejnižší teploty naměřené na železnici 12. února se udávají v okolí Brna (–35), Německého Brodu (–37) a Českých Budějovic (–41), v Praze-Vršovicích „pouhých“ minus 33. Co vadilo ještě více, je fakt, že k silné vrstvě lednového sněhu (někde až dva metry) připadaly skoro po tři týdny spousty sněhu nového. Pak už stačil silný vítr, aby tratě zneprůjezdnil. V jeden čas bylo nesjízdných – někde na hodiny, jinde na dny – 153 tratí nebo traťových úseků. Dne 14. února, kdy vánice kulminovala, byly v obvodu ŘSD Bratislava zaváty všechny tratě! Právem tedy označujeme zimu 1929 jako nejkrutější v novodobé historii střední Evropy.

Čtvrtina železničářů v pracovní neschopnosti

Vedle obtíží, které známe z dneška jako lomy kolejnic, zamrzání brzdového ústrojí vlaků, tuhnutí mazadel v ložiscích vozů a horký chod, se projevily i další. Dlouhotrvající zima, která začala v době lednové epidemie chřipky, přinesla vysokou nemocnost drážního personálu dosahující až 25 procent. Zásadní překážkou nákladní dopravy se stalo nové vršovické seřaďovací nádraží. Pracovalo na gravitačním principu a ani přes tzv. zimní hrb vozy nešlo spouštět. Musela je sunout lokomotiva. Ztuhlý olej v ložiscích vozů působil, že ani nedojely do směrových kolejí. Zvláštní čety je musely vůz za vozem stlačovat. Výkon ranžíru klesl ze 3 400 vozů za 24 hodin na 800.

Další bolestí bylo vodní hospodářství. Parní lokomotivy se bez vody neobešly. Mrzly rozvody od vodojemů až po vodní jeřáby. Kluziště připomínaly prostory ve výtopnách a na místech, kde ve stanicích stávaly lokomotivy, protože voda z napaječů ihned mrzla. Pokud natekla do výhybek nebo drátovodů, bylo ještě hůř. Stroje přimrzaly ke kolejím. Vysekávání kol trvalo mnohdy několik hodin a při tom byly zjišťovány lomy kolejnic. Na vytvořeném náledí lokomotivy vy­kolejovaly.

Na mráz platí dobrá obuv a teplé prádlo

Ministerstvo železnic si následně ne­chalo zpracovat podrobnou analýzu si­tuace s návrhy na zlepšení. Někteří úředníci to, ke škodě zájemců o historii, bohužel odbyli několika řádky, jiní, třeba z ŘSD Praha-sever nebo Praha-jih, vypracovali zprávy o několika desítkách stran, na nichž nechyběly třeba náčrty profilů hlavních závějí na všech tratích (asi nejvíce jich bylo mezi Čížkovicemi a Obrnicemi) či seznamy všech lomů kolejnic. Za všechny citujme ze zprávy ŘSD Praha-sever: „Mrazy do minus 20 stupňů lze při dobré obuvi, teplém prádle a oděvu celkem bez velké újmy překonávati. Mrazy přes minus 20 způsobují však záhy zemdlenost.“

Když v květnu a červnu vyžádané zprávy do budovy ministerstva železnic dorazily, už bylo na dráze hej. Jenže v Severní Americe vypukla hospodářská krize. A 4. července přišla přírodní katastrofa v podobě krátké podvečerní větrné smrště, která napáchala obrovské škody na budovách, vedeních elektrického napětí, lesních porostech a na úzkokolejce dokonce převrátila celý vlak číslo 3 143. Byl to prostě smolný rok.


Průměrné hodnocení (13 hlasů): 5

Další články této rubriky

Posázavský pacifik oslavil 120. výročíPosázavský pacifik oslavil 120. výročí

27.7.2020 - Vyhlášená železniční trať nazývaná jako Posázavský pacifik letos oslavila 120. výročí. Dráha se stavěla a zprovozňovala po částech a jako celek byla dokončena v roce 1900. Proslavila se také díky českému trampingu, který se v… »

Půl století od začátku sériové výroby řady 560Půl století od začátku sériové výroby řady 560

2.7.2020 - Elektrické jednotky řady 560 na střídavé trakční napětí byly sériově vyráběny pro ČSD v letech 1970 až 1971 v tehdejším závodě Vagónka Tatra Studénka. Před zahájením sériové výroby vznikly dvě třívozové prototypové… »

Muzejní železnice se stala perlou Vaudské riviéryMuzejní železnice se stala perlou Vaudské riviéry

2.6.2020 - V regionu Montreux-Vevey, známém též jako Vaudská riviéra ve frankofonní části Švýcarska, najdeme kouzelnou muzejní železnici s názvem Chemin de fer-musée Blonay – Chamby. Muzejní se stala už v roce 1968, tedy před více než… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika