Železničář / Zpravodajství / Podporujeme oslavy, které prohlubují lásku k železnici
Podporujeme oslavy, které prohlubují lásku k železnici
26.7.2012 – autor: MARTIN HARÁK, PAVEL HORNA
Zatímco na jihu Moravy návštěvníci přijížděli za parní Šlechtičnou a motorovými Bardotkami, v severočeském Kořenově je lákali na přeshraniční jízdy po obnovené trati. Na severu Moravy zase vypravili historického Hurvínka a zavzpomínali i na nádraží, kam už žádné vlaky nejezdí. Všude však bylo znát, že přicházejí slavit lidé, kteří mají rádi vlaky a vše kolem nich.
S červnovým a červencovým sluníčkem přibývá i příležitostí pro návštěvu nostalgických akcí spojených se světem železnice. V době, kdy lidé jezdí často na výlety do přírody i cizích krajů, koná se v rámci roku nejvíce akcí. Vybrali jsme pro vás tři oslavy v různých koutech republiky, které se uskutečnily v poslední době.
Pernštejnské panství
Maraton rytířských klání, soutěží, hudebních a tanečních vystoupení a řemeslných trhů. To je základní charakteristika Slavností Pernštejnského panství, které se letos na hradě Pernštejně a v podhradí, v městysu Nedvědici a okolí, konaly ve dnech 5. až 8. července už podvanácté. Hlavním partnerem byla tradičně firma Subterra, partnery Pars nova, městys Nedvědice a KPM Consult.
KCOD Brno v sobotu 7. července vypravilo do Nedvědice a v podvečer dál do Havlíčkova Brodu pro návštěvníky zvláštní parní vlak tažený Šlechtičnou 475.101. Druhý kouřem vonící vlak vyjel (opět v sobotu) z Havlíčkova Brodu, tažený zpočátku silou v současnosti olomouckého Kremáka 534.0432. Kvůli problémům s údajně nekvalitním uhlím bohužel tento vlak musel pak po zbytek slavností jezdit s přípřeží motorových lokomotiv. V neděli si obě páry, už v dobré fyzické formě, role prohodily. Parními vlaky bylo za víkend přepraveno přibližně 2 500 cestujících. Většina denních pravidelných spojů na trati 251 Tišnov – Žďár nad Sázavou měla zvláštní hnací vozidlo. Buď se jednalo o některou z muzejních Bardotek, nebo o motorové vozy řady 850.
Opava východ – Horní Benešov
V pátek 29. června uplynulo přesně 120 let od slavnostního otevření tratě Opava – Horní Benešov. Opavský železniční klub ve spolupráci s obcemi a Českými drahami na trati připravil na sobotu
16. června jízdu zvláštního historického vlaku a doprovodný program. Slunečné počasí přilákalo asi 200 cestujících, kteří si jízdu motorákem Hurvínkem z roku 1955 nebo historickým autobusem Karosa ŠL11 nenechali ujít. V Oticích na vlak čekala kromě zaplněného nádraží také ochutnávka místní tradiční zelňačky.
Zcela zaplněný vlak odjel do Svobodných Heřmanic, kam dnes již pravidelné vlaky nejezdí. Několik desítek zájemců se pak vydalo pěšky do 5 km vzdáleného Horního Benešova, kam dříve vedla zrušená trať. Průvodce je dovedl k bývalému nádraží a lokomotivní výtopně. Ostatní cestující odjeli zvláštním vlakem do Mladecka nebo mohli odjet zvláštním autobusem na prohlídku větrného mlýnu v Cholticích. Opavský železniční klub zde připravil výstavu železničářských předmětů a fotografií z místní tratě. Největším lákadlem výstavy se ale stal model zrušené železniční stanice Horní Benešov. České dráhy se celý den prezentovaly nasazením Regionovy, která vzbudila obdiv. Na akci se také podílely města Opava a Horní Benešov, městys Litultovice a vesnice Slavkov u Opavy, Otice, Dolní Životice a Jakartovice.
Zubačka v obležení
Kořenovská zubačka jezdí už jedenáct desetiletí. Symbolem tohoto sdělení byla ve dnech 6.–8. července na česko-polské hranici v Jizerských horách celá řada zvláštních vlaků včetně parních a další lákadla pro veřejnost. Luženské depo historických vozidel dodalo pro zvláštní vlaky mezi Kořenovem a stanicí Szklarska Poreba Górna soupravu tvořenou muzejním Pilštykem T 466.0286, soupravou vozů Bam včetně Bam Bistra a parničkou 354.195. České dráhy a Železniční společnost Tanvald vystavily na vlastní ozubnicový úsek Tanvald – Kořenov – Harrachov obě ozubnicové motorové Rakušanky
T 426.001 a 003 a motorák M 240.056 Singrovka. Objevil se tu i zajímavý host z Chomutova – Hektor T 435.0139. V Tanvaldu, Kořenově, Jakuszycích i Szklarske Porebě návštěvníky čekal doprovodný program. Dobové autobusy Škoda 706 RTO a Karosa ŠL 11 odvážely zájemce na výlet z Kořenova do horské osady Jizerka. Oslavy podle Petra Prokeše z DHV ČD celkově navštívilo více než 15 tisíc lidí.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »
Bohumín se stal centrem pravidelných obnov osobních vozů
28.9.2024 - Středisko údržby Bohumín začalo už na podzim minulého roku provádět pravidelné obnovy osobních vozů. Do té doby byla činnost servisu v tomto středisku zaměřena především na základní nižší stupně údržby a korektivní… »
První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
27.9.2024 - Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou… »