Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Netradiční kolejová vozidla za první světové války

Netradiční kolejová vozidla za první světové války

4.9.2014 – autor: JAN DVOŘÁK

Blíží se půlnoc a do ztichlého největšího pražského nádraží, které se ponořilo do tmy, přijíždí zvláštní vlak – vlak lazaretní. Zřízenci spěchají k vagonům a pomáhají raněným ven. Někteří musí opustit železniční vagony na nosítkách. Do noční tmy, kterou ozařuje několik nádražních světel, se mimo oddechující parní lokomotivy ozývá i sténání některých raněných, šum rychlých kroků zdravotníků, ale i cinkání tramvají. Ne, to nejsou autorské vize, nýbrž historická fakta.

Netradiční kolejová vozidla za první světové války

Píše se rok 1914 a začíná světová válka. Záminkou pro její vyhlášení se stalo zavraždění arcivévody Františka Ferdinanda (následníka trůnu) v Sarajevu. Čeští vojáci v barvách armád Rakousko-Uherska se časem promísili do vojsk i ostatních bojujících států, např. Itálie, Německa, Ruska, Francie, a zakládali i vlastní české jednotky. Mrtvých, raněných i nemocných přibývalo mezi bojujícími stranami a ti se z válečných front odváželi do klidného vnitrozemí k léčení, operacím apod. Tisíce vojáků bylo od počátku války odváženo i do Prahy, kde se Elektrické podniky podílely na jejich přepravě do pražských nemocnic. K tomuto účelu bylo vyčleněno osmnáct osobních motorových vozů, které byly upraveny tak, že se okna nahradila záclonami a zvláštními stahovacími plachtami. 

Sanitní tramvaje odvezly 700 tisíc raněných vojáků

Nosítka se kladla rukojeťmi na podokenní rámy. Do některých vozů se dalo uložit osm nosítek, do některých jenom šest. Všechny takto upravené vozy mohly najednou přepravit 540 lehce raněných bez nosítek nebo 132 těžce raněných na nosítkách. Nemocní a ranění vojáci byli vlaky přiváženi po železnici na nádraží císaře Františka Josefa (dnešní hlavní nádraží), odkud je tramvaje rozvážely do nemocnic.

První vlak s raněnými přijel do Prahy 2. září 1914 hodinu před půlnocí a od té doby do konce války jich pražské sanitní tramvaje přepravily asi 700 tisíc. Byly postaveny kolejové sanitní odbočky do nádraží, do Všeobecné a vojenské nemocnice u Karlova náměstí a do provizorních domků pro rekonvalescenty na Letné. 

Návazně na sanitní tramvaje byla přestavěna v roce 1917 z osobního čtyřnápravového vozu č. 152 pohřební tramvaj. Vozová skříň měla dvě oddělení, do kterých se daly uložit dvě až čtyři rakve. Ty se upevnily řemeny na zvláštní výsuvné desky, které se vsouvaly do vozu bokem, kde byla spodní část bočnice výklopná. Vůz byl neprůchozí, mimo střechu celý černý se stříbrnými ozdobnými linkami. Jízdy pohřební tramvaje byly zahájeny 22. října 1917 a trvaly až do 17. června 1919. Za tu dobu přepravila tato tramvaj z nemocnic na Vinohradský a Olšanské hřbitovy 1 042 mrtvých vojáků. Hned dalšího dne, 18. června, byl vůz stažen z provozu a v roce 1922 už opět jezdil jako osobní. 

Dráha jako válečný dříč

V první světové válce zahynulo na 8 milionů vojáků, zejména mladých rekrutů, kteří byli obětováni v nesmyslné zákopové válce. Více než 16 milionů lidí utrpělo zranění. Pro střední a východní Evropu byl nejvýznamnějším důsledkem této světové války vznik nových států na troskách mnohonárodnostní rakousko-uherské monarchie, mimo jiné i Československa. Důležitou roli v tomto dějinném představení měla i kolejová doprava.


Průměrné hodnocení (32 hlasů): 4.56

Další články této rubriky

Po Pražské spojovací dráze jezdí vlaky 150 letPo Pražské spojovací dráze jezdí vlaky 150 let

3.11.2022 - Známé přísloví praví, že i cesta může být cílem. Ano, někdy je skutečně důležitější samotná jízda než její cíl. Na jedno takové místo se teď podíváme. Jedná se o čtyřkilometrovou městskou železniční dráhu v našem… »

Z Rakouska k nám přiletěl Modrý blesk Z Rakouska k nám přiletěl Modrý blesk

7.10.2022 - Motorizace nezasáhla Rakousko stejně intenzivně jako Československo. Zatímco ČSD si do roku 1939 pořídily přes 600 motorových vozů různého typu, u sousedních BBÖ to byly jen desítky motoráků. Většina z nich patřila do kategorie… »

Před 20 lety řádily v Čechách ničivé povodněPřed 20 lety řádily v Čechách ničivé povodně

7.9.2022 - Přesně před dvaceti lety, v srpnu 2002, postihly Českou republiku katastrofální záplavy, které si vyžádaly 17 lidských životů a škody v hodnotě zhruba 73 miliard korun, z toho jen na pražském metru sedm miliard. Zasažená byla více… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika