Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Ministr letectví, který raději jezdil vlakem

Ministr letectví, který raději jezdil vlakem

13.9.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

V nacistickém Německu tento druhý nejmocnější muž třetí říše proslul jako milovník přepychu, umění, dobrého jídla i cestování. Vrchní velitel Luftwaffe a ministr letectví Hermann Göring ale raději jezdil vlakem, než létal. Ve svém vlaku měl totiž takový luxus, který žádný dobový aeroplán nabídnout nemohl.

Ministr letectví, který raději jezdil vlakem

V první polovině 20. století bylo veskrze běžným jevem, že státníci, významní podnikatelé a osobnosti veřejného života využívali soukromé salonní vozy. Ovšem Hermann Göring byl megaloman – nestačil mu jeden vůz, a tak měl rovnou dva celé vlaky, které používal k dopravě po celé, zpočátku radikálně expandující třetí říši. Nesly jména Asia a Robinson Crusoe. K jeho nejdelším cestám patřily inspekční jízdy na východní frontu. Traduje se, že během jedné jízdy vystřídal jeho vlak až 46 lokomotiv, což byl ve srovnání s ostatními nacistickými pohlaváry absolutní rekord. Ostatně také skladba a výbava vlaku říšského maršála Göringa byla pompézní. Jen jeho doprovod čítal na 170 lidí, kteří měli pouze jediný úkol – starat se o jeho bezpečí a pohodlí. To především. 

Extra vagon na oblečení a metály

Göringův vlak byl navýsost výjimečný. Do soupravy byly zařazeny vozy, které svým účelem vyvolávají nevěřícné kroucení hlavou, a přesto byly realitou. Polní maršál měl například extra vůz pro svou rozsáhlou garderobu a vyznamenání, vůz upravený na kinosál, další jako koncertní síň, nebo speciální vagon napěchovaný vínem, cigaretami a doutníky. Sám Göring měl k dispozici nejméně tři vozy, které byly kvůli bezpečnosti zvenčí obloženy neprůstřelnými olověnými pláty. Kromě speciálního restauračního vozu, kde se servírovaly jako běžné chody humři, kaviár, krocani, langusty a další speciality, měl zhýralec k dispozici výpravně zařízený salonní vůz a pochopitelně vůz lůžkový. Další, svým určením zcela ojedinělý vagon, byl telegrafní vůz, ze kterého se Göring mohl kdykoli spojit s Hitlerem a v němž byl zvláštní oddíl jen pro vojenské mapy. Ten ale původně úspěšný stíhací pilot z 1. světové války podle pamětníků moc nevyužíval. Mnohem raději zamířil do vagonu s luxusní koupelnou. 

Zastavte, jdu se koupat!

A protože polní maršál své objemné tělo smáčel ve vaně velice rád a často, trávil v „koupelnovém“ vagonu dlouhé hodiny. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby Göringovi nevadilo, že se při jízdě vo­da ve vaně hýbe. Proto, nedbaje ohledů na válečnou dopravu, přikázal, že během jeho očistného a relaxačního procesu musí vlak bezpodmínečně stát. Samozřejmě i na širé trati. A tak se stálo – včetně vlaků směřujících s materiálem na frontu nebo s raněnými opačným směrem. Podobně bezstarostné cestování trvalo do zimy 1942/1943, když ztroskotal jeho ambiciózní plán zásobovat německá vojska obklíčená u Stalingradu vzdušným mostem. Po tomto neúspěchu totiž padl „velkohubý Hermann“ u Hitlera v nemilost.

S postupem války a otevřením takzvané druhé fronty v roce 1944 vyloděním spojenců v Normandii se operační prostor německých vojsk začal radikálně zmenšovat stejně jako území třetí říše. Také Göring už měl zcela jiné starosti, před kterými se ale v duchu své vlastní okázalosti uzavřel v luxusním sídle Karinhall, kde se oddával drogovým dýchánkům. Jeho cestování v luxusu byl konec a poslední cestu tímto vlakem vykonal muž s maršálskou holí zdobenou zlatem 21. dubna 1945 do Berchtesgadenu. Definitivní cílovou stanicí se mu ale stal Norimberk, kde svou životní cestu ukončil sebevraždou v říjnu 1946 a o den tak unikl vynesenému hrdelnímu trestu. Jeden z jeho luxusních vagonů byl využit po válce do soupravy Blauer Enzian (Modrý hořec), která byla rychlým a komfortním spojením Německých drah mezi Berlínem a Hamburkem. To však bylo poslední intermezzo kdysi honosné soupravy.

VLAK PRO POHLAVÁRA

Německý ministr letectví a polní maršál Göring velmi rád využíval pro své cesty okupovanou Evropou zvláštní vlak speciálně uzpůsobený pro tyto účely. Göring například používal vůz upravený na kinosál, vůz pro šaty a vyznamenání, vůz jako koncertní síň nebo vůz, který sloužil jen pro převoz Göringových doutníků, cigaret a vína. Z dalšího vozu se maršál telegraficky spojoval s Hitlerem. Zřejmě nejlépe se fašistický pohlavár cítil ve voze s luxusní koupelnou.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.9

Další články této rubriky

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduPřed 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku

2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduLegendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu

1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »

Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová EsaPřed 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa

5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika