Železničář / Historie / Ministr letectví, který raději jezdil vlakem
Ministr letectví, který raději jezdil vlakem
13.9.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
V nacistickém Německu tento druhý nejmocnější muž třetí říše proslul jako milovník přepychu, umění, dobrého jídla i cestování. Vrchní velitel Luftwaffe a ministr letectví Hermann Göring ale raději jezdil vlakem, než létal. Ve svém vlaku měl totiž takový luxus, který žádný dobový aeroplán nabídnout nemohl.
V první polovině 20. století bylo veskrze běžným jevem, že státníci, významní podnikatelé a osobnosti veřejného života využívali soukromé salonní vozy. Ovšem Hermann Göring byl megaloman – nestačil mu jeden vůz, a tak měl rovnou dva celé vlaky, které používal k dopravě po celé, zpočátku radikálně expandující třetí říši. Nesly jména Asia a Robinson Crusoe. K jeho nejdelším cestám patřily inspekční jízdy na východní frontu. Traduje se, že během jedné jízdy vystřídal jeho vlak až 46 lokomotiv, což byl ve srovnání s ostatními nacistickými pohlaváry absolutní rekord. Ostatně také skladba a výbava vlaku říšského maršála Göringa byla pompézní. Jen jeho doprovod čítal na 170 lidí, kteří měli pouze jediný úkol – starat se o jeho bezpečí a pohodlí. To především.
Extra vagon na oblečení a metály
Göringův vlak byl navýsost výjimečný. Do soupravy byly zařazeny vozy, které svým účelem vyvolávají nevěřícné kroucení hlavou, a přesto byly realitou. Polní maršál měl například extra vůz pro svou rozsáhlou garderobu a vyznamenání, vůz upravený na kinosál, další jako koncertní síň, nebo speciální vagon napěchovaný vínem, cigaretami a doutníky. Sám Göring měl k dispozici nejméně tři vozy, které byly kvůli bezpečnosti zvenčí obloženy neprůstřelnými olověnými pláty. Kromě speciálního restauračního vozu, kde se servírovaly jako běžné chody humři, kaviár, krocani, langusty a další speciality, měl zhýralec k dispozici výpravně zařízený salonní vůz a pochopitelně vůz lůžkový. Další, svým určením zcela ojedinělý vagon, byl telegrafní vůz, ze kterého se Göring mohl kdykoli spojit s Hitlerem a v němž byl zvláštní oddíl jen pro vojenské mapy. Ten ale původně úspěšný stíhací pilot z 1. světové války podle pamětníků moc nevyužíval. Mnohem raději zamířil do vagonu s luxusní koupelnou.
Zastavte, jdu se koupat!
A protože polní maršál své objemné tělo smáčel ve vaně velice rád a často, trávil v „koupelnovém“ vagonu dlouhé hodiny. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby Göringovi nevadilo, že se při jízdě voda ve vaně hýbe. Proto, nedbaje ohledů na válečnou dopravu, přikázal, že během jeho očistného a relaxačního procesu musí vlak bezpodmínečně stát. Samozřejmě i na širé trati. A tak se stálo – včetně vlaků směřujících s materiálem na frontu nebo s raněnými opačným směrem. Podobně bezstarostné cestování trvalo do zimy 1942/1943, když ztroskotal jeho ambiciózní plán zásobovat německá vojska obklíčená u Stalingradu vzdušným mostem. Po tomto neúspěchu totiž padl „velkohubý Hermann“ u Hitlera v nemilost.
S postupem války a otevřením takzvané druhé fronty v roce 1944 vyloděním spojenců v Normandii se operační prostor německých vojsk začal radikálně zmenšovat stejně jako území třetí říše. Také Göring už měl zcela jiné starosti, před kterými se ale v duchu své vlastní okázalosti uzavřel v luxusním sídle Karinhall, kde se oddával drogovým dýchánkům. Jeho cestování v luxusu byl konec a poslední cestu tímto vlakem vykonal muž s maršálskou holí zdobenou zlatem 21. dubna 1945 do Berchtesgadenu. Definitivní cílovou stanicí se mu ale stal Norimberk, kde svou životní cestu ukončil sebevraždou v říjnu 1946 a o den tak unikl vynesenému hrdelnímu trestu. Jeden z jeho luxusních vagonů byl využit po válce do soupravy Blauer Enzian (Modrý hořec), která byla rychlým a komfortním spojením Německých drah mezi Berlínem a Hamburkem. To však bylo poslední intermezzo kdysi honosné soupravy.
VLAK PRO POHLAVÁRA
Německý ministr letectví a polní maršál Göring velmi rád využíval pro své cesty okupovanou Evropou zvláštní vlak speciálně uzpůsobený pro tyto účely. Göring například používal vůz upravený na kinosál, vůz pro šaty a vyznamenání, vůz jako koncertní síň nebo vůz, který sloužil jen pro převoz Göringových doutníků, cigaret a vína. Z dalšího vozu se maršál telegraficky spojoval s Hitlerem. Zřejmě nejlépe se fašistický pohlavár cítil ve voze s luxusní koupelnou.
Další články této rubriky
Před 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku
2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »
Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu
1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »
Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa
5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »