Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Kuřáckým kupé odzvonilo před deseti lety

Kuřáckým kupé odzvonilo před deseti lety

12.12.2017 – autor: PETR SLONEK

Pro milovníky modrého dýmu to byla špatná zpráva. To, co léta považovali za naprostou samozřejmost, museli jednou pro vždy oželet – cigarety jako společníka na cestu. Letos v prosinci to bude přesně 10 let, kdy se všechny vlaky na tuzemských tratích vedené pod hlavičkou Českých drah staly striktně nekuřácké.

Kuřáckým kupé odzvonilo před deseti lety

Dříve to tak nebylo, ale již celé desetiletí si ve vlacích není možné zapálit. Přitom na počátku existence železnice se kouřilo prakticky všude. Samozřejmě i na nástupištích a v dalších prostorech. Teprve postupem času se přece jen začalo více myslet i na nekuřáky. Například koncem 19. století byla zavedena speciální dámská kupé, aby pánové neobtěžovali dámy dýmem z doutníků. Opatření se do naší země rozšířilo z Německa. Po válce už bylo pravidlem dělení vozů na kuřácké a nekuřácké a podíl částí, kde si pasažéři nemohli zapálit, se stále zvyšoval. A pro kuřáky mělo být ještě hůř…

První zákaz v dálkových spojích

Na počátku 21. století řada evropských zemí v otázce kouření neustále přitvrzovala. První zemí na světě, která zakázala kouření ve všech uzavřených veřejných prostorech, jako jsou bary, restaurace, nemocnice, úřady či veškerá veřejná doprava, se stalo 29. března 2004 Irsko. Nezáleželo na tom, zda mají kuřácké sekce či ne. O necelý rok později, v lednu 2005, se přidala Itálie, když zakázala kouření ve všech uzavřených veřejných prostorách a na všech pracovištích. V roce 2007 následovala Francie, přičemž o rok později v zemi začal platit zákaz kouření i v restauracích, barech, trafikách a na diskotékách.

Zatímco na kompletní zákaz kouření v restauracích, barech a klubech si Česko muselo počkat až do letošního května, na veřejných místech, jako jsou nemocnice, autobusové a vlakové zastávky, školy, úřady platil zákaz od ledna 2006. A o rok později došlo i na železnici. Od 1. září 2007 se na území České republiky přestalo kouřit v dálkových mezinárodních vlacích. České dráhy tak následovaly příkladu Německa a Rakouska. Ty na svých územích zakázaly od stejného data kouření ve vlacích EuroCity a InterCity, jež dosud byly z jedné třetiny kuřácké. Stejné to bylo v mezinárodních vlacích jezdících mezi Českem a Slovenskem a sestavených z našich nebo slovenských vozů. I tam se přestalo kouřit na základě oboustranné dohody, dokonce o několik měsíců dříve.

Stopka s novým jízdním řádem 2008

Definitivní konec kouření ve vlacích na sebe nenechal dlouho čekat. České dráhy si nechaly v záležitosti kouření mezi cestujícími zpracovat rozsáhlé šetření. A výsledek? Vcelku jednoznačný. „Celkem 81 procent našich zákazníků v marketingovém průzkumu odpovědělo, že by přivítali, kdyby byly vlaky zcela nekuřácké,“ přiblížila závěry studie ředitelka tehdejšího Odboru osobní dopravy a přepravy ČD Luďka Hnulíková. „Chceme jít stejným směrem jako ostatní evropské země. Když se dnes podíváte do vozu, kde se smí kouřit, zjistíte, že nekuřácká část je plně obsazena a v kuřácké je jen několik cestujících,“ zdůvodňovala před deseti roky rozhodnutí firmy.

Všechny vozy Českých drah proto byly koncem roku 2007 označeny jako nekuřácké a od 9. prosince se zahájením platnosti jízdního řádu 2007/2008 si v nich už nebylo možné zapálit. Kuřácký oddíl se ve vlaku ČD objevoval pouze v některých ze zahraničních společností. Šlo například o maďarské vozy řazené na vlaku EuroCity Hungaria spojující Budapešť s Prahou a Hamburkem. Tyto vozy měly i po tomto datu vyznačené oddíly pro kuřáky, na území České republiky tam ale kouřit i tak nebylo možné.

Jak je to u nás

V Česku platí od ledna 2006 zákaz kouření na některých veřejných místech, jako jsou nemocnice, autobusové a vlakové zastávky, školy, úřady. Netýkal se však restaurací, barů a klubů. Od 31. května 2017 platí úplný zákaz kouření v restauracích, barech, sportovištích, zábavných prostorách (kino, divadlo, koncertní síň, sportovní hala) na základě zákona z prosince 2016 schváleného Poslaneckou sněmovnou, Senátem a podepsaného prezidentem republiky.

Historie kuřáckých vozů na české železnici

▪              Na počátcích existence železnice se kouřilo ve vlacích všude.

▪              Bylo nepsaným pravidlem, že pokud přisedl muž k dámě, zeptal se, zda jí nebude vadit, když si zapálí. Pokud muž  dámy ve vlaku nerespektoval, obracely se na průvodčího, který kuřákovi v přítomnosti dam kouřit zakázal.

▪              Krátce před koncem 19. století byla zavedena speciální dámská kupé, aby  pánové neobtěžovali dámy dýmem z doutníků. Tato praxe k nám přišla z Německa. Šlo o speciální kupé, kam směly nastoupit pouze ženy a kde se nesmělo vůbec kouřit.

▪              Po první světové válce se podíl kuřáckých a nekuřáckých oddílů v železničních vozech ustálil na poměru 2:1 ve prospěch kuřáků, v 30. letech už to bylo přibližně 1:1.

▪              V 60. letech byly tehdejší dvounápravové vozy, kde se smělo kouřit, označeny cedulkami „Kuřáci“, poměr se ovšem už zvyšoval na 2:1 ve prospěch nekuřáků.

▪              V 80. letech už jezdily masivně čtyřnápravové vozy, které známe z dnešní doby, a podíl nekuřácké části ve voze se stále zvětšoval, přibližně na 3:1. Ve vlacích začala být naprostá většina  vozů nekuřáckých.

▪              Na začátku 21. století kuřácké vozy postupně mizí. Od 9. prosince 2007 jsou všechny vlaky provozované Českými drahami nekuřácké.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 3.88

Další články této rubriky

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduPřed 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku

2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduLegendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu

1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »

Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová EsaPřed 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa

5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika