Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Jak vznikala peážní trať přes tehdy pruské Glucholazy

Jak vznikala peážní trať přes tehdy pruské Glucholazy

14.3.2013 – autor: PAVEL SLÁDEK

Na konci února uplynulo 125 let od zahájení železničního provozu na úseku Lipová Lázně – Glucholazy. Regionální dráha přinesla obyvatelům Slezska vyšší zaměstnanost v průmyslu i ve službách. Na této peážní trati, která se v roce 1888 stavěla až do Hanušovic, dnes jezdí spěšné spoje Českých drah Jeseník – Krnov.

Jak vznikala peážní trať přes tehdy pruské Glucholazy

Údolí horské říčky Bělé se stalo již ve 14. století důležitou dopravní cestou mezi Moravou a Slezskem. Vedla tu i historická poštovní cesta mezi Vídní a Wrocławí, jež zahrnovala Glucholazy, Vidnavu a Zlaté Hory, kde byla v roce 1698 otevřena první pošta ve Slezsku. Od roku 1842 zahájila činnost i pošta v lázních Gräfenberk (Jeseník) a v roce 1876 byla tato poštovní trasa mezi Zábřehem a Jeseníkem prodloužena až na nádraží v Glucholazech. To bylo otevřeno již v roce 1875 na trati z Nisy do Krnova.

Koncesi na plánovanou železniční trať z Hanušovic do Glucholaz dostala v roce 1885 rakouská společnost místních drah ÖLEG s tím, že v úseku z Dolní Lipové postaví i dvě odbočné tratě, a to do Bernartic na státní hranici (s prodloužením do Javorníku) a z Písečné na státní hranici do Velkých Kunětic. Jedním z iniciátorů její výstavby kromě majitelů lomů byl i Johhan Ripper, který řídil lázně Gräfenberk (Jeseník). 

Stavba tratě trvala jen dva roky

Práce na hlavním tahu byly zahájeny 3. listopadu 1886, a to ve třech stavebních úsecích. Pruská část v úseku Glucholazy – státní hranice byla postavena již v roce 1887 v km 52,5 až 57,0 o délce 4,5 km. Dnes zmiňovaná druhá část z Dolní Lipové na státní hranici a dále do Glucholaz byla slavnostně dána do provozu 26. února 1888, tedy před 125 lety. Poslední úsek z Hanušovic do Dolní Lipové dokončili z důvodu stavebních prací v těžko přístupném terénu přes Ramzovské sedlo až 1. října 1888. Tím se Glucholazy staly důležitým železničním uzlem, protože se tu setkávaly hned tři železniční tratě – do Krnova, do Nisy a právě do Hanušovic.

V Dolní Lipové (dnes se stanice jmenuje Lipová Lázně) byla vybudována kruhová výtopna s točnou a zázemím pro zbrojení a údržbu lokomotiv pro zajištění provozu na vedlejších tratích. Ty byly dány do provozu následovně: Dolní Lipová – Bernartice 2. července 1896 a Velká Kraš – Vidnava 6. srpna 1897. V tomto roce byla prodloužena trať z Bernartic do Javorníku. Další odbočná trať měla vzniknout dle koncese pro firmu ÖLEG z Písečné přes Supíkovice do Velkých Kunětic. Ta však zůstala jen na papíře. Byla však otevřena místní dráha z Mikulovic do Zlatých Hor (31. října 1896). U této příležitosti byly v Mikulovicích postaveny i nová staniční budova, skladiště, vodárna a rozšířeno kolejiště. 

Trať přes Polsko zatím žije

Výstavba tratě v tomto koutu Jesenicka dala příležitost rozvoji jak textilního průmyslu a papírenství, tak hlavně lázeňství. Nad městem Jeseník, dříve Frývaldov, byly vystavěny pro zvýšený zájem klientů nové lázeňské domy, vilová čtvrť pod nádražím a v roce 1899 zavedeny i turistické vlaky z Krnova do Dolní Lipové přes Glucholazy, které se rovněž staly vyhledávaným lázeňským místem. Pro zvýšení dostupnosti a atraktivity těchto výletů byly zavedeny i zlevněné jízdenky.

Na tomto jubilujícím úseku můžete od 9. prosince 2006 nastupovat a vystupovat i v polské stanici Glucholazy. Tam ještě v roce 2008 projednávala městská rada i variantu vybudování nové zastávky. Schválila už dokonce její název – Glucholazy Centrum. Ale bez reálného výsledku. Dnes zde zajišťují dopravu jen České dráhy čtyřmi páry spěšných vlaků z Krnova do Jeseníku a zpět.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4

Fotogalerie

Další články této rubriky

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduPřed 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku

2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduLegendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu

1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »

Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová EsaPřed 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa

5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika