Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Čtyřicet let měděných drátů v údolí Labe

Čtyřicet let měděných drátů v údolí Labe

26.4.2019 – autor: MARTIN HARÁK Foto: JAROSLAV KOCOUREK

Šestý duben roku 1979 zůstane nesmazatelně zapsán v historii našich železnic. Ten den projela traťový úsek ze severočeské metropole Ústí nad Labem do Lovosic v čele nákladního vlaku první elektrická lokomotiva řízená strojvedoucím Jindřichem Novákem. Tím také symbolicky skončil provoz parních vlaků, který fungoval na dráze nepřetržitě od roku 1851. Později byl postupně utlumován i provoz motorových lokomotiv, které po zrušení parních strojů zajišťovaly veškerou osobní a nákladní dopravu mezi Prahou, Lovosicemi, Ústím nad Labem a Děčínem.

Čtyřicet let měděných drátů v údolí Labe

Levobřežní železniční trať údolím Labe však nepíše svoji historii od šestého dubna 1979, ale již od dávného roku 1851. Podle dobového tisku se v ten den konaly velkolepé oslavy při příležitosti otevření železné dráhy z Prahy do Drážďan. Parní stroje pojmenované Austria a Bohemia vyrazily s prvními cestujícími, kde nechyběla ani jeho císařská Výsost arcivévoda Albrecht, o páté ranní za větru a vydatného sněžení a deště z Prahy směrem do Podmokel, dnešního Děčína. Tam se naše reprezentace setkala se saskou delegací, s níž se odebrala stejným vlakem zpět do Prahy. Citujme úryvek z Prager Zeitung ze 7. dubna 1851: „V Lovosicích to vypadalo obzvlášť slavnostně. Na nádraží stála slavobrána ze zelených větví, které zdobily snopy a zemědělské náčiní. Pod ní byly navršeny pyramidy z červených jablek. O spodní část sloupů se opíraly umně vyvedené symboly orby a vinohradnictví. Byla tam též nastoupena četa pluku Dom Miguel a posádková hudba, která zahrála státní hymnu.“ Tolik připomenutí dávné historie.

Do Lovosic už v srpnu 1850

Traťový úsek z Ústí nad Labem do Lovosic o délce 22,5 kilometru byl dokončen již počátkem srpna 1850 a první zkušební jízda se konala v dopoledních hodinách 15. srpna 1850. Kromě přepravy osob byla dráha stavěna i za účelem levného dovozu uhlí z Ústí nad Labem do Lovosic, potažmo Prahy. Noviny Bohemia tehdy informovaly, že „otevřením dráhy z Lovosic do Ústí nad Labem se začala psát nová kapitola dějin, kdy nastane mohutný příliv cestujících a pracujících, kteří v lovosických podnicích naleznou stálou obživu“.

Dnešní dvoukolejná elektrizovaná trať s číslem 090 vedoucí z Prahy přes Kralupy nad Vltavou, Roudnici nad Labem, Lovosice a Ústí nad Labem do Děčína je součástí prvního tranzitního koridoru a součástí celostátní dráhy. V letech 1979 až 1986 se na trati uskutečnila postupná elektrizace a na přelomu minulého a tohoto století byla trať modernizována, proto v úseku Kralupy nad Vltavou – Lovosice mohou vlaky jezdit rychlostí až 160 km/h, což splňují vlaky kategorie EuroCity nebo Expres v čele s vícesystémovými stroji Vectron řady 193.

Bardotky, Brejlovci i Bobiny

Těžiště osobní i nákladní vozby převzala po „párách“ motorová trakce. V osobní dopravě to byly především Bardotky řady 751, později Brejlovci řady 753, kteří díky silnějším motorům plnohodnotně nahradili parní stroje řady 475.1, zvané Šlechtičny, ale i Papoušky 477.0 nebo Albatrosy řad 498.0 a 1. První Brejlovci byli dodáni do děčínského depa v létě 1970, desítky kusů následovaly v dalších letech. Po trati se proháněly i maďarské motorové expresy řady

M 298.0 Ganzy nebo východoněmecké jednotky VT 18.16 zvané Vindobona, v nákladní dopravě to byly například lokomotivy řad 770 a 771 či ruské Sergeje řady 781. Elektrické stroje na stejnosměrnou soustavu 3 kV se rozjely z Ústí nad Labem směrem na Lovosice až v roce 1979. Šestého dubna přesně v 11.30 vyjel z Ústí nad Labem do Lovosic první elektrický uhelný vlak s 29 vozy a celkovou hmotností 939 tun. V čele vlaku byl stroj tehdejšího označení E469.2032, který vedl ústecký strojvedoucí Jindřich Novák. Lovosice se tak staly významným překladištěm energetického uhlí z vlaků na lodě, které je převážely dále po Labi do chvaletické elektrárny. Elektrizace postoupila ještě koncem roku 1979 až do Vraňan a poslední, nejdelší úsek z Vraňan do Prahy byl zprovozněn pod trolejí až 1. června 1985. Osobní dopravu v těch letech zajišťovaly Bobiny řady 141, později pak Peršingy řady 163. Mezinárodní spoje mířící z a do Německa obsluhovaly dvousystémové stroje řady 350, které jsou dnes v majetku Železniční společnosti Slovensko. Ty po roce 1989 nahradily Bastardy řady 371, které byly až do loňského roku v každodenním provozu na ose Praha – Drážďany, respektive Lipsko.

Regionálka, ale i nákladka

Celá trať 090 vede rovinatou krajinou od Prahy po Lovosice v blízkosti Vltavy, od Lovosic přes Ústí nad Labem až do Děčína vede údolím Labe. Regionální dopravu zajišťují v oblasti Ústeckého kraje České dráhy v úseku Hněvice – Ústí nad Labem jako linku U4, což jsou zpravidla prodloužené spoje CityElefantů středočeského a pražského Eska linky S4 z Prahy do Hněvic. Zmíněná trať má i dnes velký význam i pro nákladní dopravu. Určitě stojí za to připomenout, že v letech 1994 až 2004 byly v úseku Lovosice – Děčín – Drážďany provozovány ve dvouhodinovém intervalu speciální vlaky systému RoLa na přepravu silničních kamionů. Soupravu vždy tvořila vícesystémová lokomotiva řady 372, lehátkový vůz a plošinové vozy řady Saadmks s takzvanými malými koly. Po vstupu České republiky do Evropské unie, kdy odpadlo celní odbavování kamionů na hranicích, dala většina autodopravců opět přednost silnicím, proto systém RoLa byl na této trase zrušen. Nicméně silná nákladní doprava na čele se stroji dceřiné společnosti ČD Cargo je každodenním obrázkem této vytížené železniční magistrály. Osobní dopravu nevyjímaje. ○

(Použitý zdroj: Publikace 150 let dráhy z Prahy do Drážďan, Železničář ročník 1979)

 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 5

Další články této rubriky

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduPřed 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku

2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduLegendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu

1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »

Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová EsaPřed 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa

5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika