Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Bizarní nehody na železnici: cestujícího poleptala kyselina

Bizarní nehody na železnici: cestujícího poleptala kyselina

27.1.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Procházením zaprášených spisů může nezasvěcený čtenář nabýt dojmu, že dějiny drah tvoří hlavně nespočet úrazů, nehod a mimořádných událostí. Není tomu tak ale. K velké škodě dalších generací se až na pár výjimek dokumentace všedních dní, kdy se takzvaně nic nestalo, neuchovávala, a tak může obraz minulosti působit takto zkresleně.

Bizarní nehody na železnici: cestujícího poleptala kyselina

Díky jedné takové události se můžeme krátce zastavit na lokálce 076 Mělník – Mšeno, na níž se osobní vlaky po dlouhodobé výluce rozjely právě loni 13. prosince s novým jízdním řádem. Dvojí příhoda patří v „podkategoriích“ úrazů cestujících, zranění zaměstnanců, sebevražd, střetů na přejezdech a nehod mezi ty bizarnější. A ani o ty, jak vidět, na železnici v minulosti rozhodně nebyla nouze.

Na palubě se žíravinou

Stalo se to 24. 7. roku 1934. Motorový vlak 4833 z Mělníka do Lhotky vyjel v 9:16 hodin tvořen novým motorovým vozem M 242.010 (výtopny Praha-Masarykovo nádraží). Šlo o letní nedělní spoj jezdící pouze do Lhotky. Kromě deseti cestujících na zadní plošině vozu vedeného strojvedoucím Švajgrem, jehož doprovázel průvodčí a také pražský a mělnický posunovač, se vedle jiného zboží v koši vystlaném slámou nacházela zhruba osmdesátikilová láhev s kyselinou sírovou, v jiných dokumentech se uvádí též se „sírovápennou jíchou“. Zásilka byla určena do stanice Střednice. A zde jsme u velké záhady. Jak je možné, že zásilka putovala do bodu, kam podle dnes publikovaných zdrojů byla osobní doprava i přeprava zavazadel a rychlozboží zastavena už 1. 7. 1933, tedy rok před událostí? Podle výpovědi doprovázejícího posunovače Dvořáka šlo o „zvláštní vlak vedený náležitostmi vlaku 4833“.

Vznikla, nebo nevznikla panika?

Údajně samovolným prasknutím lahve začala kyselina vytékat na podlahu, jejíž povrch naleptávala. O půl desáté na rozlité kyselině uklouzl šedesátiletý cestující František Bartoš ze Smíchova. Nešlo o nic vážného, poněvadž sice utrpěl lehké zranění na pravé noze, poškodil si oděv, avšak pokračoval dál pěšky. Strojvedoucí v km 8 u Jenichova zastavil na 4 minuty a jak vypověděl do protokolu, při nehodě vznikla panika. Jiní svědci paniku popřeli, jen uvedli, že zabrzdění bylo prudší. Po zastavení strojvedoucí pomohl zdvihnout cestujícího, vyzval ostatní pasažéry i vlakový personál, aby opět nastoupili, a pokračoval v jízdě do Lhotky. Tady Švajgr zajel – s mělnickým průvodčím ve dveřích – k vodnímu jeřábu, aby interiér vozu důkladně opláchl vodou. Protože se žíravina i nadále rozlévala dovnitř vozu a leptala podlahovou gumovou krytinu, ještě jednou vše opakoval. Při druhém přibližování ke „gránu“ (jeřábu) se ale ozvala rána a třeskot skla. Švajgr skoro na místě zabrzdil a zjistil, že dveře vozu, otevřené mělnickým průvodčím Dvořákem, narazily na uhelnou rampu a poškodily se. Výše škody činila 61,45 Kč.

Kdo by si myslel, že se k takovému incidentu volalo četnictvo, mýlí se. Většina událostí včetně sebevražd (!) se dříve vyšetřovala bez zastavení provozu, prioritní bylo dodržet jízdní řád. A tak náš vlak 4833 po třiadvacetiminutovém dění ve Lhotce odjel plánovaně coby vlak bez čísla do Střednice a odtud po šesti minutách zpět. Ze Lhotky coby vlak 4836 odjel v 10:28 hodin zpět do Mělníka.

Skladník jednal ekonomicky

Teprve u domovských služeben byli účastníci události vyslechnuti, někteří opakovaně, protože vyšetřovacímu orgánu se nezdála spojitost mezi prasknutím nádoby, uklouznutím muže a prudkým zastavením vozu. Z podrobných protokolů bohužel nevyčteme, proč motorový vůz vůbec jel až do Střednice. Železniční správa, tradičně v roli viníka všeho, musela zaplatit zhruba 500 korun uklouznuvšímu muži a 1 000 příjemci lahve za její rozbití. Potrestán nebyl ani mělnický skladník, který chemikálii do vozu umístil, protože tak činil z důvodu hospodárnosti, aby kyselina nemusela jet do Střednice až traťovým vozem samostatným zájezdem, a to od vlaku č. 4842.

V hradeckém obvodu se onoho roku 1934 udály i další kuriozity – za jízdy osobního vlaku 1207 mezi Čáslaví a Sedlecí-Kutnou Horou vypadl otevřenými dveřmi „skotačící“ skaut z výpravy jedoucí 4. srpna z Ledče v nákladním voze řady Zl. Pikantní bylo i uklouznutí cestujícího F. O. na banánové slupce v odjezdovém podchodu libereckého nádraží o pár dní později, 14. srpna. I to se muselo pečlivě zaprotokolovat.

Zahájení provozu

*Od 1. 4. 1932 zavedena zjednodušená doprava D 9 Mělník – Mladá Boleslav

*Od 1. 12. 1932 motorizace trati

*Od 1. 7. 1933 zastavena osobní doprava na odbočce Lhotka – Střednice

*Roku 1970 ukončení nákladní dopravy do Střednice, k 1. 1. 1975 zrušení trati,
1978 snesení

*Od 1. 6. 1997 až 14. 9. 1997 dlouhodobá výluka kvůli špatnému stavu kolejového svršku


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 5

Další články této rubriky

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduPřed 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku

2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduLegendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu

1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »

Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová EsaPřed 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa

5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika