Železničář / Historie / Akcie jako výtvarné dílo, ale i předmět sběratelství
Akcie jako výtvarné dílo, ale i předmět sběratelství
8.11.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Sledujete pohyby svých dluhopisů a cenných papírů v novinách? Stresujete se kvůli sebemenší změně ceny akcií? V tom případě máme pro vás radu: uklidněte se sběratelstvím historických cenných papírů železničních společností, které už dávno neexistují.
V souvislosti se železnicí se dá sbírat ledacos. Od odznaků a knoflíků přes lampy a fotografie až po skutečná kolejová vozidla. Tak trochu na okraji zájmu, aspoň v České republice, leží sběratelství železničních akcií z dávné minulosti, které svým propracovaným výtvarným vzhledem připomínají bankovky.
Spekulace – vzestup, či pokles?
Založením norimberské společnosti Ludwigs-Eisenbahn-Gesellschaft a následným zahájením provozu na první železniční trati Norimberk – Fürth (7. prosince 1835) vstoupilo po Británii také Německo do „zlatého“ věku železnice. Následovaly ji další společnosti, například Leipzig-Dresdner Eisenbahn Compagnie. Prakticky jedinou cestou k získání potřebného kapitálu k uskutečnění náročných projektů byly akcie.
Opatrní investoři už brzy mohli jásat. O první emise dalších železničních společností byl obrovský zájem a kurzy rostly od hodiny k hodině. Za několik měsíců vyšplhal kurz akcií první německé dráhy na 300 procent své emisní hodnoty! Akciovou horečku pak zchladila hospodářská krize 1836–1838. Až po jejím odeznění se situace na burze uklidnila. A podobných prudkých výkyvů nahoru a dolů bylo nespočet. Nakonec tato burzovní houpačka řádí i dnes.
Nákup a prodej přes internet
Nesbírají se samozřejmě jen akcie železnice. Jsou k dispozici i cenné papíry z jiných odvětví dopravy, ale třeba i z oblasti energetiky, plynárenství, vodárenství, pivovarnictví, ocelářství, stavebnictví, tabákového či zábavního průmyslu. I ty dávno neplatné se dají přeměnit v hotové peníze. Pomocí internetu. Na webu www.historicstockmarket.com, který funguje podobně jako český aukční portál www.aukro.cz, lze najít stovky nabízených drážních akcií, žel většinou amerických dopravní společností. Například cenné papíry z konce 70. let minulého století stojí zhruba 4 dolary za kus, zatímco třeba akcie společnosti Central Union Depot and Railway Company of Cinncinati z roku 1888 už 560 dolarů.
Rakouská rarita za cenu žehličky
Pro ilustraci uvádím, že v době vzniku tohoto textu byla jedna z mála nabízených rakouských akcií lokálky Schwarzenau – Zwettl s nominální hodnotou 2 000 K k prodeji za 67,20 dolaru, čili asi 1 300 korun, což dnes stačí například na nákup středně výkonné žehličky. Nabízí se samozřejmě přepočet – při asi pětisetnásobném znehodnocení koruny by „dvoutisícovka“ dnes mohla mít nominální hodnotu až jeden milion korun.
Ovšem nabyvatel, který tuto akcii prodával, ji mohl získat coby neplatný bezcenný papír v době dávno po zestátnění drah, třeba koupit na bleším trhu nebo nalézt v pracovním stole po pradědovi. Leč nikoli hodnota, ale vzhled a to, co sběratelé zpravidla nedovedou sami pojmenovat, jisté kouzlo, jsou skutečným důvodem, proč se i za neplatnými akciemi lidé pachtí.
CENNÉ PAPÍRY POTVRZUJÍCÍ VLASTNICTVÍ
První akciová společnost – Nizozemská východoindická společnost – vznikla už v roce 1602. Akcie je cenný papír, který potvrzuje, že jeho majitel je akcionář, tedy že vložil určitý majetkový podíl do akciové společnosti. Akcionáře to opravňuje podílet se na zisku společnosti formou dividend a účastnit se na řízení společnosti mimo jiné tím, že je oprávněn hlasovat na valné hromadě, případně mít podíl na likvidačním zůstatku společnosti. Příjemné je, že za závazky společnosti akcionáři neručí. Akcie z hlediska podoby jsou listinné nebo zaknihované (zápis v evidenci). Součástí listinných akcií byly i kuponové archy k výplatě dividend. Pokud jde o formu, mohou být akcie na jméno, anonymní, na majitele (doručitele), násobkové (hromadné).
Fotogalerie
Další články této rubriky
Před 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku
2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »
Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu
1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »
Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa
5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »