Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / 115 let tramvají v městě pod Ještědem

115 let tramvají v městě pod Ještědem

30.8.2012 – autor: JAN DVOŘÁK

Tramvajová doprava v Liberci letos slaví nekulaté, ale uctyhodné výročí. Před sto patnácti lety položily tramvaje základ městské dráze, která později spojila Liberec se sousedním Jabloncem nad Nisou. Na rozdíl od řady dalších severočeských měst tramvaje pod Ještědem přežily dodnes.

115 let tramvají v městě pod Ještědem

Městská kolejová doprava v Liberci byla od počátku provozována v moderní elektrické trakci a plných 115 let se používá úzký metrový rozchod, i když již několik roků jsou zdejší tratě přestavěny i na rozchod 1 435 mm. Zdejší pozoruhodností je totiž položení tří kolejnicových pásů v tramvajových tratích, takže je mohou využívat vozidla obou rozchodů. Je to do jisté míry unikát, ani ve světě moc podobných městských tratí není.

Česká města s metrovým rozchodem jsou dostatečně známa, nejvíce jich bylo v severních Čechách, ale pouze v městě pod Ještědem vydržel do dnešních dnů. Zavedení tramvajové dopravy pod Ještědem, k němuž došlo 25. srpna roku 1897, předcházelo zřízení městské a příměstské malodráhy v Teplicích (1895), následovalo Ústí nad Labem (1899), Jablonec nad Nisou (1900) a Most (1901).

Také zde se měly tramvaje zrušit

První tratí v Liberci byl 3,3 kilometru dlouhý úsek od nádraží přes městská náměstí k městskému lesíku (dnes zastávka ZOO). V krátké době došlo k prodloužení do Lidových sadů a do konce
19. století byla postavena další tříkilometrová trať do předměstí Rochlice. Ve 20. století se prodlužovalo dál, vznikly tratě do Růžodolu a do Hanychova k úpatí tisícimetrového Ještědu.

Ve druhé polovině minulého století došlo ke stagnaci tramvajové dopravy a byly doby, kdy se zdálo, že bude i zrušena, tak jako tomu bylo v sousedním Jablonci či v Teplicích nebo v Ústí. Tramvaje si v Liberci svou skomírající životaschopnost udržely a naopak se v posledních letech služby městské dráhy zkvalitňují.

Samostatnou kapitolou veřejné dopravy v podhůří Jizerských hor je historie meziměstské tramvaje mezi Libercem a Jabloncem. Plných padesát let odpočívaly její projekty v archivech, až se v polovině 50. let 20. století stavba zdárně ukončila. Její smysl byl v propojení liberecké a jablonecké úzkorozchodné tramvajové sítě. Zdálo by se proto, že zrušením poslední tramvajové linky v Jablonci v roce 1965 propojení pozbylo smyslu, přesto je dodnes tramvaj nepostradatelným dopravním prostředkem mezi těmito městy.

Integrovaný systém dávno před IDS

Tramvajím zde byla věnována kdysi velká pozornost. Snad proto byl za první republiky sousední jablonecký dopravní podnik hodnocen jako jeden z nejlepších v Evropě. Provozoval nejen osobní dopravu, ale i nákladní a poštovní a dokonce se daly u tohoto dopravce koupit jízdenky i do míst ležících na klasické železnici. Stal se tak jakýmsi praotcem dnešních integrovaných dopravních systémů.  Na nákladní a poštovní tramvaje však už můžeme jen vzpomínat. Ovšem milovníci nostalgie nechť se do Liberce bez obav vypraví. Na úzkém rozchodu mohou i dnes vidět dvě vozidla, která jsou provozována jako historická na zvláštní městské lince. Pokud se navíc podaří vybudovat plánované muzeum MHD, jistě to do Liberce přiláká další fanoušky kolejové techniky. Ale i běžní návštěvníci města či turisté si přijdou na své, neboť tramvaje zpřístupňují krásnou přírodu na obou koncích Liberce – Ještědský hřbet a Jizerské hory. Několikrát za den pendlují mezi těmito zalesněnými místy vozy letos jubilujících libereckých tramvajových tratí. Věhlasná elektrická dráha tak i po 115 letech dokazuje, že je důležitou součástí dopravního systému města.

POHLEDNICOVÉ VZPOMÍNKY

Pro příznivce kolejové a městské dopravy bylo na památku vydáno několik pohlednic, které připomínají jabloneckou tramvaj i letos jubilující libereckou. Také charakteristický tramvajový vůz typu T2, který je s Libercem spojen po mnoho desetiletí, se dočkal vyobrazení na vzpomínkových pohlednicích. Poprvé se zde toto vozidlo projelo ve zkušebním provozu už v roce 1956 a zdejší dopravní podnik tento typ v provozuschopném stavu stále vlastní.


Průměrné hodnocení (21 hlasů): 5

Další články této rubriky

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduPřed 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku

2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduLegendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu

1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »

Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová EsaPřed 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa

5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika