Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy

Historie - všechny zprávy

Z Brna do České Třebové: klíčové spojení funguje už 165 letZ Brna do České Třebové: klíčové spojení funguje už 165 let

7.8.2014 - Na trati původní Severní státní dráhy z Brna do České Třebové se první vlaky rozjely 1. ledna 1849. Bylo to téměř deset let po zahájení železničního provozu z Vídně do Brna. Stavba byla zadána tehdejším rakouským Generálním ředitelstvím státních drah firmám Felixe Tallachiniho a bratří Kleinů. Práce na původně jednokolejné trati započaly na podzim 1843. Dnes tato dráha představuje důležitou součást prvního železničního koridoru, po kterém denně jezdí desítky regionálních, vnitrostátních dálkových a mezinárodních vlaků včetně vlaků nákladních.

Celý článek »

 

Před 135 lety začal dravý nástup elektrické trakcePřed 135 lety začal dravý nástup elektrické trakce

24.7.2014 - První vlak tažený elektrickou lokomotivou byl v podstatě elektrický motor, nad nímž seděl strojvedoucí a na lokomotivou tažených otevřených vozech seděli dobře se bavící cestující. Poprvé se tak stalo 31. května 1879, tedy před 135 lety, u příležitosti berlínské průmyslové výstavy, a to na 300 metrů dlouhé oválové železniční trati. Nikdo z publika netušil, že byl položen základ nejen elektrizace železnic v Evropě, ale i ve světě. A že se elektrická lokomotiva stane hrobařem dosud vládnoucí parní trakce.

Celý článek »

 

Vzpomínka na podkrkonošskou malodráhu v Jelení Hoře Vzpomínka na podkrkonošskou malodráhu v Jelení Hoře

19.6.2014 - Letos uplynulo 117 let od zahájení tramvajové dopravy v polském městě Jelenia Góra, tehdejším německém Hirschbergu, a zároveň 45 let od doby, kdy tramvaje z ulic Jelení Hory zmizely. Ačkoli sloužily přes 70 let, dnes už zdejší obyvatelé mohou v rámci veřejné dopravy využívat jen silniční vozidla a zpětně kritizovat rozhodnutí politiků z šedesátých let, kdy se stejně jako v Československu prosazovala koncepce preferování autobusů jezdících na levnou sovětskou naftu.

Celý článek »

 

Před sto lety i k nám dorazila pruská elektrizace Před sto lety i k nám dorazila pruská elektrizace

24.4.2014 - Když po pádu železné opony železniční průzkumníci procházeli trať z Harrachova do Szklarske Poręby, aby se pokusili prokousat čtyřicetiletými stromy a dovést sem první vlak, nestačili se divit. Prakticky netknuté zde zůstaly trakční stožáry z dob pruské elektrizace. Zatímco odjinud bylo vybavení trakce odvezeno do SSSR coby válečná kořist, tady, na čtyři desítky let spánkem zakleté dráze, zázrakem zůstalo – jako vzpomínka na sto let starou elektrizaci, která se dotkla i našeho území.

Celý článek »

 

Lötschbergská dráha byla od počátku baštou elektřinyLötschbergská dráha byla od počátku baštou elektřiny

27.3.2014 - Pro novou horskou železnici přes Lötschberg si musela společnost BLS pořídit úplně nové lokomotivy. Trať byla od počátku stavěna jako elektrifikovaná, a tak se vůbec nepočítalo s pořízením vyzkoušených parních lokomotiv. Elektrická trakce přitom byla stále ještě v plenkách a nikde nebylo dostatek zkušeností z provozu na tak náročné horské trati se sklony až 27 promile.

Celý článek »

 
 

Přejít na stranu:« 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 »

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika