Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje
23.1.2017 - „Kristepane, lavina!“ „Jakápak lavina, to se jen sesunulo větší množství sněhu…“ Snad každý si vybaví známou hlášku z nezapomenutelného českého filmu Kalamita s Bolkem Polívkou v hlavní roli. Nastupující zima nám může přinést sněhu víc než dost, a na železnici je to obzvlášť nemilé. Jak se s přívaly bílé hmoty bojovalo dříve?
Panelové nádraží v Kralupech slouží 30 let
9.1.2017 - Už třicet let slouží cestujícím výpravní budova kralupského železničního nádraží. Její brány se otevřely na konci října roku 1986 poté, co zde tehdejší normalizační politici a zástupci bývalých ČSD přestřihli symbolickou pásku. Objekt se pak na dlouhé roky stal jediným nově postaveným celkem na nově kompletně elektrifikované trati Praha – Děčín.
Zašlou slávu drah připomínají pomníky
20.12.2016 - Když se řekne dráha, snad každý si vybaví železnici. Někdo možná na druhé místo zařadí tramvaje. O dopravu cestujících se staraly i magnetické dráhy. Na světě navíc existují nejenom pozemní, ale také nadzemní, podzemní nebo automatické dráhy s kabinami, trolejbusové, případně lanové. A právě na počest mnohých z nich vznikly drážní pomníky.
Válce neunikla ani železnice na Rakovnicku
8.12.2016 - Události, které v podobě provokací sudetoněmeckých nacistů za podpory slovních útoků Adolfa Hitlera a pozdějším nastolením mnichovského diktátu výrazně zasáhly do života československého národa, se citelně dotkly i železnice na Rakovnicku. Omezena tu například byla osobní doprava, přičemž motorové vozy přestaly jezdit prakticky úplně.
Císařskou dráhu z Velenic do Prahy zaplatila šlechta
16.11.2016 - Spojit Vídeň s Prahou přes jižní Čechy chtělo mocnářství, respektive ředitelství drah, už v polovině devatenáctého století. V roce 1842 si proto nechalo vypracovat příslušnou studii. Bohužel z projektu sešlo a stát si vybral alternativní spojení přes Olomouc. Změny nastaly až o necelých dvacet let později, byť se těsně před vznikem o spojení s metropolí snažila Severní dráha císaře Ferdinanda. Projektem totiž chtěla zastínit konkurenční Společnost státní dráhy. Jenomže císař chtěl ještě vybudovat spojení z Českých Budějovic do Chebu přes Plzeň. Tuto možnost Severní dráha ale nakonec neakceptovala a stát koncesi v roce 1866 přiklepl k.k. privilegierte Kaiser-Franz-Josephs-Bahn (KFJB), tedy Soukromé dráze Františka Josefa I.