Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Železniční projekt Citybanan pro stockholmskou MHD
13.5.2013 - Hluboko pod ulicemi Stockholmu se začíná rýsovat nová železnice, která vyřeší desítky let starý problém s malokapacitní kolejovou dopravou ve švédském hlavním městě. Projekt Citybanan by se svým významem mohl přirovnat k pražskému Novému spojení, které výrazným způsobem rozšířilo cestu do centra metropole. »
Do liberalizace dopravního trhu Švýcary nikdo nenutí
25.4.2013 - Evropská komise chce kolejovou dopravu dále liberalizovat. Otázkou ale zůstává, jakým směrem se vydá Švýcarsko. Pokud srovnáme úroveň železnice v jednotlivých částech našeho kontinentu, země helvetského kříže je na tom určitě nejlépe, a to i z hlediska podpory státu. Přežila by ale kvalita švýcarské železnice masivní vlnu liberalizace? »
Jaké novinky přinese letošní rok německé železnici?
11.4.2013 - Dokončení dodávek nových lokomotiv Gravita, možný start vysokorychlostních jednotek řady 407 a vícemotorových lokomotiv a také pravděpodobné zahájení provozu příměstské rychlodráhy S-Bahn v lipské aglomeraci ve středním Německu. To jsou jen některé názvy novinových titulků, které se měly letos objevit ve spojitosti s železniční dopravou v Německu. »
Před 80 lety začala v Německu vysokorychlostní doprava
28.3.2013 - Zahájení pravidelného provozu rychlostí 160 km/h odstartovalo v sousedním Německu před 80 lety. První pravidelný spoj ze skupiny tzv. létajících expresů se vydal na trať 15. května 1933 mezi Berlínem a Hamburkem. Slavná jednotka řady 877 Fliegender Hamburger tak začala novou kapitolu v historii železnice. Málokoho tehdy určitě napadlo, že za několik desetiletí se hranice vysokých rychlostí posune na 200 km/h a později dokonce na 300 km/h nebo ještě víc. »
Železnici v Sydney čeká období stavebního ruchu
14.3.2013 - Největší australské město Sydney se svou rozsáhlou aglomerací řeší po desetiletí problémy s veřejnou dopravou. Ve výsledku nadále trpí podfinancováním a nedostatkem podpory napříč politickým spektrem i příměstská železniční síť. Po personálních politických změnách se nyní začíná rodit nový projekt zahrnující zvýšení kapacity stávajících a vybudování nových tratí. »
V ostrovním království vypukla elektrifikační horečka
1.3.2013 - Kolébku železnice – Velkou Británii – čeká po dvaceti letech elektrifikační boom. Během několika let má elektrická trakce ovládnout nejen hlavní trať v západní části země z Londýna do Bristolu, ale i další lokality. Náklady blížící se 10 miliardám liber se přitom mají vrátit nejen formou úspory za drahou naftu, ale i v podobě zvýšeného jízdného od cestujících. »
Vectron dostal volnou cestu do Německa a Polska
11.2.2013 - Nejmodernější lokomotiva firmy Siemens – Vectron – získala krátce před vánočními svátky hodnotný dárek. Po Rumunsku, Polsku a Švédsku byla její střídavá a vícesystémová varianta schválena pro provoz také na německé železniční síti. Zatím nejvýznamnější zakázka však přišla z Polska, když si nákladní dopravce DB Schenker Rail Polska objednal 23 kusů čistě stejnosměrné verze. »
Maroko se stává železniční velmocí na černém kontinentu
12.1.2013 - Maroko se brzy stane první africkou zemí s vysokorychlostní železnicí. Ta povede mezi Casablankou a Marrákešem. Pro vládu je další rozvoj dopravní infrastruktury prioritou, plánuje dokonce i výstavbu tunelu pod Gibraltarským průlivem, čímž by vzniklo kolejové spojení černého kontinentu s Evropou. »
Spojení Berlín – Norimberk ohrožuje náš 1. koridor
2.1.2013 - Projekty na obnovení železničního spojení mezi bývalou NDR a SRN přijaté v roce 1991 se v případě trasy Berlín – Norimberk chýlí pomalu ke konci. Po 26 letech od schválení bude mít tato stavba dopad i na tranzit přes Českou republiku. Přestože ještě není zcela dokončena, již nyní je spojení mezi Berlínem a Vídní rychlejší přes Norimberk než přes Prahu. »
Veřejnou dopravu v Maďarsku čeká radikální reforma
6.12.2012 - Finančně nákladný systém veřejné dopravy v Maďarsku prodělává další reformní operaci. Ta je sice spojená s určitým omezením provozu, současně má však cestujícím garantovat spojení do nejbližšího regionálního města. Nový zákon navíc z ekologických důvodů vyloženě preferuje železniční dopravu před konkurenční autobusovou. »